söndag 31 mars 2013

Påsktraumatisk stress.


Denna hatälskade påsk, upptakten till säsongen på Österlen. Stress över om man ska få tag i kockar och servitriser, stress över om vädret ska bli acceptabelt, stress över huruvida man syns i bruset! Personalfrågan är löst. Rutinerade kockar och servitriser på plats. I köket har Jonas fått förstärkning av av de fullvuxna kockarna Gustav och Niels, bägge mellan 190 och 200 cm i strumplästen. De har sovit hos oss i krögarvillan, knappt tar man sig förbi två par 48:or utan åror parkerade i hallen. Niels är

en trygg påg från Eslöv. Han jobbade hos oss när vi tagit över och det var hans första kneg efter kockexamen. Idag jobbar han på välrenommerade fiskrestaurangen Johan P, inne i Malmö, så man får se upp så han inte serverar fiskpinnar till äggakakan. Gustav är en mer orolig själ, som den vegan han är har han jobbat som grillkock i London, han har blandade kurspoäng vid Lunds Universitet, bistått ugandier i Afrika och nu är han "bambafarbror". Han har jobbat hos oss två somrar. Både Gustav och Niels rycker in bara de kan. Det tycker vi är så roligt och vi är tacksamma.
Nu ska jag på lokal konstrunda i
Hammenhög. Jag frågade gästgivarhunden Doris om hon skulle med. - Ser du inte att jag håller på  med en performance, frågade hon mig litet morgonsurt. - Slipp då din mallgroda, svarade jag.Inte mindre snorkigt och tänkte att det enda konstbegrepp hon är bekant med, är att göra konster för att få mat.

Hammenhög är en kulturby med oproportionellt många konstnärer och konsthantverkare. Jag börjar min konstpromenad västerut, det är nog bara  400 meter innan byn upphör. På denna korta sträcka är åtta konstnärer representerade.

Först går jag till Nilssons gård. Här sjuder kreativiteten och verksamhetslustan. Mor Margareta tillverkar rustik och i positiv bemärkelse enkel brukskeramik. Mycket snyggt tycker jag och de rena enkla formerna är  tilltalande.

Far i huset Sven-Ingemar är mångsysslare. Han jobbar med smide och har trixat till stolar i betong. Som inföding med agrar bakgrund är han både pådrivare och "doer" i byns lantbruksmuseum. Han är ett levande arkiv över händelser i byn. Jag tror att det var Sven-Ingemar som berättade för mig att en fal dam hade mottagning där det idag är frisering, Broadway. Det var innan den moderna prostitutionslagen.

Ursäkta mig familjen Nilsson , men huvudpersonen är Carsten, bildhuggaren. Målmedvetet har han utvecklats från en skicklig hantverkare till en fullfjädrad konstnär.

Spegel spegel på väggen där... Nu gäller speglar och de är så vackra, så arbetade. De senaste pelargoniemotiven är underbara och se de fungerar!

Jag ser en bild framför mig om några decennier. Kön ringlar till Norreportshallen i Ystad. (De har inte kunnat komma till beslut om bygge av ny sporthall.) Antikrundan har kommit till stan!

Knut Knutsson jr hoppar  omkring som en nyladdad duracellkanin. Så fryser han i steget: "Vad har vi här?" "Mina mamma köpte den på konstrundan, på Österlen, i början på 2000-talet. Det är egentligen allt jag vet."

Jr: "Här har vi ett verk av mäster Carsten, träbildhuggare i Hammenhög. Han var verksam under 2000-talets första hälft. Han förenade superbt hantverkskunnande med konstnärlig briljans. Detta är från hans s.k. spegelperiod. Föremålen är mycket eftertraktade eftersom de också har en funktion. Är det något mer du vill veta? Exempelvis värde."

Spegelägaren: "Nej jag kommer ändå
aldrig att sälja den!"

Speglarna i all ära men det finns även annat. De "gustavianska" pepparkvarnarna förhöjer varje måltid. För ca 1000-lappen får du ett förnämligt konstverk med ett kvarnverk av bästa kvalitet.

Lägg märke till "pelargonlampan". hade jag haft en sådan skulle jag skaffat mörkläggningsgardiner till fönstren och haft lampan tänd jämt.

.Nu har jag slut på superlativen och det är dags att dra vidare. Avslutningsvis en spegelsal!

På andra sidan vägen. ligger Ateljé Agda. Anna-Greta och hennes Mario brukar besöka Gästis med god frekvens. Då är det väl mer än rimligt att  jag kikar in i ateljén.

Jag blev överraskad över bredden; olja/akryl, akvarell och skulpturer.
Jag tyckte mycket om akvarellerna och sa det till Anna-Greta. Så kom jag att tänka på att hon trodde att jag inte tyckte om det andra. Jag var tvungen att sticka in huvudet och tala
om att jag tyckte om det andra också.

En personlig favorit är de gosande grisarna. Det blev ingen bra bild med reflexer. Finns mycket finare i Anna-Gretas blogg.

När vi  byggt färdigt i vårt nya hus får vi se hur mycket plats vi har på väggarna och hur mycket pengar kvar i plånboken. Jag skulle gärna vilja ha något från Ateljé Agda.

Avslutningsvis bjuds insekter. Sällan har man längtat efter myggor. Nu gör man! Mygg är sommar.




Jag lämnar de västliga konstnärskvarteren, Hammenhögs Mont Parnasse. Jag beger mig mot centrum. Konstnärsparet Gabriella Dahlman och Jonas Larsen ska få ett besök.

Vilken hets, vilket jäkt och vilken puls här i centrum. Folk springer fast de inte har bråttom. Det är väl en tidsfråga innan ICA skaffar  rulltrappa, fastän det är enplansbyggnad.

Bälla är fotograf och författare medan Jonas mixtrar med diverse, mest glas och skulpturer. De bor och verkar i den vackra rektorsbostaden till den gamla lantmannaskolan, nu Valnöt och Kaprifol.

Bella är kvalitetssäkrad genom konstkritikern Thomas Millroth i Sydsvenskan, genom att finnas på hans tio i topp
för konstrundan på Österlen.


Inte  kan jag komma och knäppa hennes fantastiska bilder med mitt amatöröga och min amatörkamera. Nej gå till  hennes hemsida där hon gör sig rättvis, dessutom får du
poetiska texter som bonus. Har ni möjlighet ska ni besöka deras Galleri.

Vad jag kan se har Jonas ingen hemsida, så han får skylla sig själv.

Figurerna föreställer sonens gosedjur.
Reliefen är framställd av hopklistrade MDF-skivor på vilka Jonas gått loss med en motorsåg.

Det du Carsten, det är annat än att stå och dutta med stämjärn!

På hemvägen passerade jag en väldigt aktiv råkkolloni. Det byggs och det kraxas. Jag undrar hur de känner igen varandra.

Jag talar med en råka och undrar hur reproduktionen går. Fint påstod hon eller ska jag säga hen? Jag kan då inte skilja könen åt!

Det låter tryggt - råkpremiären i början av juni är säkrad.






5 kommentarer:

  1. Med nöje man läser...... Kram från ANNSOFIE (Julius fröken på förskolan)

    SvaraRadera
  2. Nu fick jag lust att åka till Hammenhög nästa påsk - tack :)

    SvaraRadera
  3. Varför vänta till påsk, då kommer alla andra och du tvingas trängas alldeles i onödan.

    SvaraRadera
  4. Woah! I'm really loving the template/theme of this website.
    It's simple, yet effective. A lot of times it's hard to get that "perfect balance" between user
    friendliness and visual appeal. I must say that you've done a
    great job with this. Also, the blog loads very fast for me on Internet explorer.
    Superb Blog!

    My page - reklamy

    SvaraRadera